Firmy mogą spełnić warunki przyjazności dla środowiska poprzez wprowadzenie pewnych zmian w swoich praktykach biznesowych. Jednak te zmiany mogą być kosztowne i wiele firm nie chce ich wprowadzać. Aby uczynić firmę bardziej przyjazną środowisku, trzeba wymyślić sposób na ilościowe określenie kosztów i korzyści wynikających ze zmiany praktyk. Na szczęście istnieje wiele sposobów, aby to zrobić.
Innowacje
Innowacje mające na celu spełnienie warunków przyjaznych środowisku nie polegają jedynie na wymyślaniu nowatorskich produktów i usług. Wiąże się ona również z przekształceniem procesów w przedsiębiorstwie. Zmiany takie mogą wynikać z innowacji technicznych lub z obaw społecznych. Na przykład holenderskie przedsiębiorstwo społeczne Fairphone stworzyło telefon, który jest wykonany z materiałów pozyskiwanych w uczciwy sposób. Choć nie ma on żadnych rewolucyjnych cech technologicznych, to przekształcił cały łańcuch dostaw i pomaga uczynić świat bardziej zrównoważonym miejscem do życia.
Innowacje na rzecz przyjazności dla środowiska są coraz ważniejsze, ponieważ stoimy przed bezprecedensowymi wyzwaniami. Globalizacja, wzrost populacji i industrializacja połączyły się, tworząc niezliczoną ilość problemów dotykających ludzkość. Problemy te przekraczają granice państw i dotykają miliardów ludzi. Nowe podejścia do innowacji są potrzebne, aby rozwiązać te problemy i zapewnić rozwiązania, które przyniosą korzyści ludności świata, jednocześnie chroniąc środowisko.
Innowacje ukierunkowane na zrównoważony rozwój obejmują opracowywanie nowych produktów i procesów w celu poprawy wydajności, zmniejszenia kosztów i ochrony przedsiębiorstw przed szokami cenowymi dotyczącymi zasobów. Takie innowacje mogą również poprawić wizerunek marki firmy i zaangażować pracowników. Na przykład wydajny proces produkcyjny może prowadzić do poprawy efektywności procesu produkcyjnego, a tym samym do obniżenia kosztów i zwiększenia zysków.
Stosowanie pojemników wielokrotnego użytku
Pojemniki wielokrotnego użytku mają kilka zalet w porównaniu z pojemnikami jednorazowymi. Pojemniki wielokrotnego użytku są łatwiejsze do ponownego wykorzystania, wymagają mniej energii i zasobów oraz zmniejszają koszty środowiskowe związane z ich produkcją i transportem. Ponadto mogą one zmniejszyć ilość odpadów żywnościowych poprzez zminimalizowanie potrzeby stosowania opakowań.
Pojemniki wielokrotnego użytku mogą również zwiększyć lojalność wobec marki. Na przykład inicjatywa Repack nagradza konsumentów, którzy zwracają opakowania wielokrotnego użytku w handlu elektronicznym. Natomiast platforma Loop poprawia doświadczenia konsumentów, oferując produkty uznanych marek w trwałych pojemnikach o ulepszonym wyglądzie, dotyku i funkcjonalności.
Konsumenci coraz częściej domagają się mniej zużytych opakowań. Ostatnie badania wykazały, że świadomość ekologiczna, zachowania społeczne i różnorodność produktów są ważnymi czynnikami wpływającymi na preferencje konsumentów w zakresie opakowań wielokrotnego użytku. Oprócz zmniejszenia ilości odpadów, systemy opakowań wielokrotnego użytku oferują również wygodę, obniżone koszty i większą różnorodność.
Jeden z największych detalistów na świecie, Walmart, jest liderem w przyjmowaniu zrównoważonych opakowań. Posiada ponad 11 300 punktów sprzedaży detalicznej i stron internetowych w 27 krajach i zobowiązał się do stosowania pojemników wielokrotnego użytku. Jej dyrektor generalny stwierdził, że firma chce tworzyć wartość dla społeczeństwa i środowiska.
Loop promuje również recykling. Model Loop ma na celu ograniczenie opakowań jednorazowych poprzez umożliwienie konsumentom odpowiedzialnej konsumpcji produktów w trwałych pojemnikach, które można ponownie napełnić, zwrócić i wykorzystać. Loop współpracuje z detalistami w celu pilotowania opakowań wielokrotnego użytku. Pojemniki wielokrotnego użytku ułatwiają zmniejszenie wpływu firmy na środowisko, który jest mierzony w kilogramach jednostek równoważnych CO2. Wydajność opakowań wielokrotnego użytku w modelu Loop wzrasta wraz z udziałem konsumentów, ale nigdy nie będzie zerowa, ze względu na koszty transportu i czyszczenia.
Używanie pojemników wielokrotnego użytku, aby przedsiębiorstwo spełniało warunki przyjazne środowisku, ma zwykle sens, gdy firma ma już zrównoważony model biznesowy. Oprócz stosowania pojemników wielokrotnego użytku, niektóre firmy oferują również butelki i pojemniki wielokrotnego użytku na produkty do pielęgnacji ciała. Niektóre firmy oferują programy masowego zwrotu pustych pojemników. Zapewniają one również dostawę detergentów do domu.
Promowanie swoich ekologicznych metod
Stosowanie metod przyjaznych dla środowiska może zaoszczędzić firmie pieniądze, jednocześnie zwiększając zyski. Używanie bardziej wydajnego sprzętu, zmniejszenie zużycia energii i recykling materiałów mogą zmniejszyć wydatki. Ponadto, wykorzystanie mniejszej ilości zasobów oznacza mniej pieniędzy wydawanych na powtarzające się rachunki.
Niezależnie od wielkości firmy, istotne jest, aby promować swoje przyjazne dla środowiska metody w celu budowania wizerunku marki. Oznacza to uczestnictwo w wydarzeniach i akcjach, które skupiają się na środowisku. Możesz reklamować te wydarzenia i współpracować z grupami ekologicznymi, co zwiększy świadomość marki i zapewni Ci dobry wizerunek wśród potencjalnych klientów.
Co więcej, powinieneś również zachęcać wewnętrzne procesy w swojej firmie do bycia bardziej przyjaznymi dla środowiska. Na przykład zainstalowanie pojemników na surowce wtórne w każdym kącie biura to łatwy sposób na rozpoczęcie przemiany. Możesz również zachęcić personel do przynoszenia własnych obiadów, co zmotywuje zespół do zmniejszenia ilości odpadów. Organizowanie w całej firmie wydarzeń takich jak Dzień Ziemi również może zmotywować pracowników do ograniczenia odpadów.
Promując swoje ekologiczne metody, aby firma spełniała warunki przyjazności dla środowiska, rozważ zaangażowanie lokalnych organizacji ekologicznych. Pomoże Ci to wypromować Twoją markę jako ekologiczną i pomoże Ci zmniejszyć ślad węglowy Twojej firmy. Ponadto możesz kupować surowce od lokalnych dostawców, aby zmniejszyć ślad węglowy swojej firmy. Dodatkowo możesz zapewnić, że Twoje surowce są dostarczane przez energooszczędne pojazdy.
Jednym z największych motywatorów dla właścicieli firm jest wizerunek firmy. Promując swoje ekologiczne praktyki, możesz poprawić wizerunek firmy i przyciągnąć największe talenty. Wielu pracowników chce pracować dla firmy, która promuje zrównoważone praktyki i zrównoważony styl życia. Badania wykazały, że 64% Millennialsów bierze pod uwagę społeczne zobowiązania firmy przy dokonywaniu wyboru pracodawcy. Ponadto, pracownicy są inspirowani przez liderów biznesu, którzy promują praktyki przyjazne środowisku.
Zmiana praktyk biznesowych
Zmiana praktyk biznesowych na bardziej przyjazne środowisku jest coraz większym priorytetem dla świata biznesu. Globalny wzrost gospodarczy doprowadził do wyczerpania zasobów naturalnych, co sprawia, że przyjazność dla środowiska staje się ważną kwestią dla wielu firm. Jednakże, podczas gdy wielu przedsiębiorców jest zachęcanych do uwzględniania środowiska w prowadzeniu działalności, wiele mniejszych firm napotyka na istotne przeszkody we wdrażaniu praktyk przyjaznych środowisku. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią 95% sektora prywatnego i dlatego są uważane za kluczowych graczy we wdrażaniu ekologicznych praktyk biznesowych.
Zrównoważony rozwój stał się głównym priorytetem dla wielu firm, a coraz większa liczba zarządów i kierownictwa zobowiązała się do włączenia zrównoważonego rozwoju do swoich strategii. Firmy mogą wykorzystać te praktyki do promowania korzyści społecznych i środowiskowych, przy jednoczesnym utrzymaniu przewagi konkurencyjnej i przyciągnięciu nowych klientów. Kluczowym elementem zrównoważonych praktyk biznesowych jest równowaga między natychmiastowymi zyskami finansowymi a korzyściami długoterminowymi.
Przedsiębiorstwa, które są przyjazne dla środowiska, mogą być bardzo dochodowe. Mogą nie tylko pomóc środowisku, ale także zwiększyć produktywność. W rzeczywistości niektóre firmy generują ponad 1 miliard dolarów rocznie dzięki stosowaniu zrównoważonych produktów i praktyk. Ponadto, zielone firmy osiągają lepsze wyniki niż konkurencja o prawie 12 procent.
Oprócz redukcji emisji dwutlenku węgla, zrównoważone wytwarzanie energii jest kluczową częścią zrównoważonych praktyk biznesowych. Wiele firm, takich jak przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, publicznie określiło swoje cele w zakresie przyjaznego dla środowiska wytwarzania energii. Jednak te wysiłki spotykają się czasem z krytyką i oskarżeniami o „greenwashing”.